Een succesmindset zodat jouw doelen
plots haalbaar worden

Ik weet door 18 jaar ervaring dat er maar twee factoren een rol spelen wanneer het aankomt op groeien of stilstand.

1. Volume
2. Conversie (gemiddelde)

Dat is alles.

Het succesvol maken van een bedrijf wordt ons veel te ingewikkeld gemaakt. Niet zo gek want de ‘experts’ die erover praten hebben baat bij het zo ingewikkeld mogelijk presenteren van alles wat je met marketing kunt doen, omdat zij op die manier hun brood verdienen. Hoe ingewikkelder en meer we moeten doen, hoe sneller we zo’n marketingexpert moeten inschakelen.

Complexiteit is killing voor een bedrijf.

Ik houd juist van de kracht van eenvoud. Als je mijn online trainingsmateriaal hebt gevolgd dan weet je wat ik bedoel.

Als een ondernemer tegen mij zegt: ‘Ik had afgelopen maand maar 3 klanten, hoe krijg ik er meer?’

Dan vraag ik: ‘Hoeveel leads/aanvragen had je afgelopen maand?’ Ik krijg dan een van deze twee antwoorden:

  • ‘Een heleboel’ (zeg maar 50)
  • ‘Een paar’ (bijvoorbeeld 2) Als het antwoord ‘een heleboel’ is dan weet je dat deze persoon een probleem met de conversie heeft. Hij/zij moet dan het ‘succes gemiddelde’ verbeteren, wat betekent dat hij/zij enkele vaardigheden moet verbeteren. Bijvoorbeeld vaardigheden voor het succesvol binnenhalen van een klant (sales). Als het antwoord ‘een paar’ is, dan heeft deze persoon een volume probleem.
    Er komen dan niet genoeg afspraken van potentiële klanten in de agenda van die persoon binnen. Dus gaan we kijken naar de advertentie of naar de targeting.

Een van de meest gevaarlijke fouten die je kan maken is een volume probleem proberen op te lossen terwijl je een conversie probleem hebt. Of een conversie probleem proberen te fixen terwijl je een volume probleem hebt.

50 boekingen van potentiële klanten in je agenda met een conversie van 20% is VEEL BETER dan 10 boekingen van potentiële klanten in je agenda met een conversie van 50%.

HET RECEPT voor een bedrijf dat tonnen draait. We gaan even rekenen...

Ik laat je een voorbeeld berekening zien hoe een ideaal bedrijf eruitziet en je kunt dan vanuit die uitkomst jouw eigen plan uitrekenen.

Het is heel simpel. Noteer je levensstijl doelen:
waar wil je dat jouw bedrijf jou in voorziet?
Wat wil je uit je bedrijf kunnen trekken voor je persoonlijke levensstijl?
Je wilt eerst je doelen opschrijven en vanuit daar terugwerken naar wat ervoor nodig is om die doelen te bereiken.

Voorbeeld:

€ 1.100 p/m alle vaste lasten huis
€ 500 p/m persoonlijke uitgaven (lenzen, zorgverzekering, enz) € 500 p/m voor m’n familie
€ 600 p/m voor boodschappen
€ 300 p/m leefgeld (voor leuke dingen)
€ 400 p/m kleding en stedentrips
€ 3.000 p/m naar spaarrekening
€ 3.000 p/m kosten bedrijf (excl. personeelskosten/inhuur)

Totaal per maand komt dan uit op € 9.400,- netto. Dan komt daar natuurlijk nog de belasting bovenop e.d. dus neem dit nummer en deel het dan door .6 (zeg maar 40% naar de belasting e.d.) en dan kom je uit op een benodigde bruto omzet van € 15.667 per maand.

Dit is niet eens een heel uitzonderlijk uitgavepatroon maar hier kan je volgens mij lekker van leven.
Wat ik hiermee wil laten zien is dat jouw perfecte levensstijl makkelijker te realiseren is dan je denkt. Je hoeft geen miljoenen per jaar te verdienen om lekker te leven.

€ 16.000 euro bruto per maand is haalbaar. Het kost je op z’n snelst zo’n zes maanden om daarop te komen áls je precies doet wat ervoor nodig is en gefocust blijft in het proces.

Sommigen hebben er een jaar voor nodig. Maar dan nog...een jaar is zo voorbij.

Ga bezig met je eigen nummers en ga rekenen wat voor bruto omzet jij iedere maand wilt gaan halen.
Stel je bent ambitieus en je kunt echt een groot probleem oplossen voor een bepaalde doelgroep en je wilt graag 50.000 euro per maand omzet.

Laten we eens kijken wat daarvoor nodig is.

Stel je hebt een conversie van 20% bij je telefonische gesprekken voor het gemak (25% is overigens wat de ondernemers in mijn programma scoren qua gemiddelde). Dit betekent dat van iedere 10 mensen die je spreekt aan de telefoon, 2 klant worden.

Stel iedere klant levert jou een lange termijn omzet op van 4.000 euro. Dat betekent dat de lifetime order value 4.000 euro is. Dat hoeft dus niet te betekenen dat ze meteen al 4.000 euro aan je betalen, maar dit kan bijvoorbeeld eerst 2.500 euro zijn. Het betekent dat ze in de loop van de jaren meer producten/online programma’s van je afnemen, zodat de lifetime order value op 4.000 euro per klant zit.

Als je 50.000 euro omzet wilt per maand, dan heb je afgerond 13 klanten nodig per maand (50.000/4.000).

Als je weet dat er van iedere 10 personen die je spreekt, 2 klant worden, dan heb je 63 gesprekken nodig iedere maand om je omzet te halen.

Deel dat door 4,5 weken en dat betekent afgerond zo’n 14 gesprekken per week.

Dat is best veel en ik zou dan adviseren om mensen te trainen om de telefonische gesprekken (deels) van je over te nemen.
Als je 4 dagen werkt dan spreek je ongeveer 3 a 4 potentiële klanten per dag als je het zelf doet en niet uitbesteed.

Je weet op een gegeven moment hoeveel procent van de mensen die je webinar hebben bekeken, een gesprek met je aanvragen. Stel dat dit 15% is. Dan weet je dat je moet zorgen dat wekelijks 93 ideale klanten je webinar helemaal bekijken.
Stel dat je weet dat 50% die zich aanmelden voor je webinar, je webinar helemaal afkijken. De andere 50% haakt af door afleiding of wat dan ook.

Dat betekent dat je wekelijks 186 leads/aanmeldingen moet krijgen voor je webinar.

Stel een lead kost 1 euro. Dat betekent dat je 186 euro per week uitgeeft aan Facebook om leads te genereren.

(Stel je funnel klopt niet want je marketingfundering en boodschap zijn niet sterk genoeg. Dan ben je je geld en tijd kwijt. Dat is weer een andere uitdaging.)

Zo reken je dat uit.

Nu halen getrainde ondernemers een hogere conversiescore dan 20%. Dus ik heb het nu ‘low key’ gehouden.

Het punt dat ik wil maken...

Zie je hoe snel we geneigd zijn om veel te ingewikkeld te denken over ondernemerschap en het opbouwen van een succesvol bedrijf?

Je hebt geen tienduizend volgers nodig op Instagram of Facebook.
Je hoeft geen 10 blogartikelen te schrijven per maand en je hoeft niet iedere dag iets te plaatsen op je social media.

Je hoeft niet naar netwerkbijeenkomsten te gaan in de hoop dat je klanten krijgt. Je gaat erheen omdat je het leuk vindt en omdat je een inspiratiebron bent voor anderen.

Je hebt 186 leads nodig via Facebook + een goede marketingfundering met een goed programma + een goede conversie van 20% of hoger zodat jouw ideale klant JA zegt tegen jou.
En dan moet je natuurlijk nog in staat zijn om ze ook echt te helpen met datgene waar ze jou voor betaald hebben ;).

‘Maar Esther, hoe kan ik dan 2.500 euro voor mijn diensten vragen? Of zelfs 4.000 euro? Dat betaalt toch niemand?’

Dat ligt eraan...hoe heftig is het probleem dat jij oplost voor een ander persoon of bedrijf? Hoe urgent is het? En hoe uniek is datgene wat jij doet?

Mensen hebben VEEL GELD OVER voor iemand die hun probleem kan oplossen.

Hoe pijnlijker en urgenter het probleem, hoe meer geld ze ervoor over hebben.

De grootte van het probleem staat in rechtstreeks verband met de grootte van de investering om dat probleem op te lossen.

De meeste mensen raken verward bij die bedragen want in hun wereld is 4.000 euro teveel geld. Maar die beperkende gedachte moet je echt doorbreken. Doe het voor de mensen om je heen waar je van houdt. Waar je het allemaal voor doet. Die lijden nu door jouw beperkend wereldbeeld.

En weet je...als je denkt dat 4.000 euro teveel geld is. Weet je wat er dan gebeurt? 4.000 euro zal altijd teveel geld voor jou blijven.

Ik hoop oprecht dat je naar een situatie komt in de nabije toekomst waarbij 4.000 euro niet zoveel is voor je. Wat voelt als een normale uitgave zonder stress.

Ik geef aan de lopende band dit soort bedragen uit aan trainingen en coaching, het is voor mij iets normaals geworden.
Terwijl toen ik marketing manager was gaf ik tonnen per jaar uit maar vond ik 4.000 euro voor mezelf en m’n eigen ontwikkeling een veel te hoog, zelfs onbetaalbaar bedrag. Ik gaf het wel met gemak uit voor Molinis maar uitgeven aan coaching voor mezelf? No way.

Toch zie ik bij mijn klanten dat hun <particuliere> klanten soms duizenden euro's over hebben voor het traject. Soms maar 1.500 euro, maar ook dat is 100x beter dan 'uurtje factuurtje'.

Your health is your wealth, dus denk niet dat alleen ondernemers of zakelijke klanten duizenden euro's over hebben en particulieren niet. Als je iemand bent die op het randje van Diabetes type 2 zit en je schaamt je je voor je gezin en familie, door overwicht en te weinig energie voor je kinderen...dan betaal je met liefde 2.000 euro voor een transformatie traject met een coach die jou helpt van A tot Z.

Denk je: hoe kom ik van die beperkende overtuigingen af dat mijn klanten geen 2.000 euro of meer over hebben voor mijn diensten?

Jouw beperkende overtuigingen van ‘wat normaal is’ of ‘wat veel geld is’, komt door de omgeving waarin jij je bevindt.
Het komt van de mensen om je heen en de dingen om je heen die jou voeden.

Verander je omgeving, dan verander je zelf. Bijvoorbeeld:

De snelste manier om in vorm te komen is om kennissen te zoeken die in vorm zijn. En daar tijd mee spenderen. Als je wilt afvallen ga je toch ook niet een week lang tussen de mensen in de Mac Donalds zitten?
Als je omgaat met ondernemers die op een hoger niveau opereren dan jij, dan voel je haast een soort schaamte omdat je nog niet op hun niveau zit. Je wordt bijna geforceerd om je niveau op te krikken zodat je in de groep past.

Groeien met je bedrijf is niet veel anders. De snelste manier om dit te realiseren is door te investeren in kennis rondom marketing, systemen en mindset. Je denkniveau gaat als een lift in korte tijd 100 verdiepingen omhoog en daarmee ook je bedrijf.

‘Een persoon heeft geen bedrijfsproblemen. Een persoon heeft persoonlijke problemen die reflecteren in zijn of haar bedrijf. Los één persoonlijke issue op en het bedrijf gaat plots met sprongen vooruit.’

Samengevat:

1. Zet eens op papier hoe jouw ideale leven eruit ziet en wat voor maandelijkse bedragen ervoor nodig zijn om in jouw gewenste lifestyle te voorzien. Houd je niet in :). Reken zo uit wat je bruto iedere maand aan omzet binnen moet krijgen. Neem ook een marge mee voor kosten, want je hebt natuurlijk ook kosten die erbij komen kijken, ook al zal dat niet veel zijn bij een online bedrijf (ik heb nauwelijks kosten, eigenlijk voornamelijk software + inhuren team + advertentiekosten).
Dit inzichtelijk maken geeft al meer helderheid en haalt de druk ervanaf.

2. Bedenk wat jouw traject daadwerkelijk waard is. Wat is de transformatie waard die jij kan bieden voor een ander persoon of bedrijf? Hoe goed help je ze, hoe urgent willen ze ervan af? Hoelang moet je ze begeleiden? Onthoud: your health is your wealth. Mensen doen alles om gezond en energiek te zijn, vooral als er echt problemen ontstaan.

3. Verander je omgeving en omring je met ondernemers die ook al trajecten aanbieden. Een startpunt om meteen in de overvloed mindset te komen, is deze pagina op mijn Brand-Booster website. Moet je eens kijken wat andere coaches en experts vragen voor hun expertise. Jij kan dit ook! (als je erover twijfelt, stuur mij dan gerust een DM op Instagram en leg uit wat je expertise is, dan denk ik met je mee).

Klaar om hier meer over te leren?


Als deze vorm van opschalen je nieuwsgierigheid heeft gewekt en je bent op zoek naar een 'holistische aanpak' (want alleen dan kun je naar mijn mening groeien) vraag hieronder dan alvast
de gratis Online Opschalen Blueprint aan.

GRATIS ONLINE OPSCHALEN BLUEPRINT