De waarde pyramide waarin je bovenin wilt zitten als kennisondernemer

Maak jezelf los van het belangrijkste in je leven: tijd

Tijd is je grootste vriend als je jong bent, maar word je grootste vijand als je ouder bent. Vooral als je een familie hebt is niets zo belangrijk om tijd met ze door te brengen.

Toch werken de meeste ondernemers op basis van het ‘uurtje factuurtje’ model, waarbij je inkomen gelimiteerd is aan het aantal uren die je erin steekt.

Je zit zo aan een glazen plafond, omdat je maar zoveel uur hebt in een week…

De oplossing: zet jouw expertise om in een product om te verkopen.

Bij het verkopen van producten is de factor ‘tijd’ weggevaagd.

Je kunt ongelimiteerd producten verkopen zonder dat je er jouw kostbare tijd voor hoeft in te ruilen.

Hoe doe je dat?

Je zet eenmalig je expertise om naar een transformatie product, je maakt van je diensten een ‘pakket’ of ‘programma’. Dit pakket bevat de onderdelen van jouw dienstverlening, oftewel jouw methode of stappenplan en dat op de juiste manier overgebracht via een online leeromgeving (bijvoorbeeld zoals ik dat doe met de Transformers methode). Dit traject krijgt iedereen die klant bij je wordt.

De Transformers Methode die ik heb ontwikkeld is een andere manier om je online traject te leveren. Want enerzijds wil niet de zoveelste zijn met een online programma en 'hier heb je de inlog, succes ermee', waardoor je geen idee hebt of je klant wel resultaten haalt. Maar anderzijds wil je ook niet alles één op één met je klant blijven doen. De Transformers Methode bevat het beste van beide werelden. Zo weet je dat jouw klanten op de beste manier begeleid worden.

Het verpakken van je dienstverlening in een online traject/product brengt jouw een ongelimiteerd aantal klanten op die je op een slimme manier bedient, waardoor je al je tijd en aandacht juist kan richten op het persoonlijk begeleiden en helpen van je klanten tijdens het proces.

Vervolgens wil je met je model bovenin de waarde pyramide zitten:

X-as :

1.     Verpakking: je vraagt een bepaalde prijs voor je expertise: wat zit er in je product om die prijs te verantwoorden? De manier hoe je je diensten verpakt, bepaalt welke prijs je ervoor kunt vragen.

2.     Model: als je model bijvoorbeeld ‘uurtje factuurtje’ is, dan doe je iets niet goed want het is moeilijk om op te schalen en je ruilt je uren in voor geld.
Als je dit model aanpast, dan kun je je losmaken van de factor tijd. Je bent dan veel winstgevender omdat je winstmarge omhoog schiet.

3.     Marketing: marketing is het aantrekken van klanten. Het zorgen van een overvloed aan stromende leads. Zo heb ik de Diagnose Funnel bedacht, speciaal voor coaches en experts zodat ze niet hoeven te 'leuren' en niet op het eind hoeven te verkopen.

Een funnel is niets meer dan een geautomatiseerde customer journey waar jouw klanten doorheen lopen. De funnel zorgt ervoor dat potentiële klanten jou kunnen vinden, jou leren kennen en jou vertrouwen. Waarbij de funnel fungeert als een filtersysteem zodat je alleen jouw ideale klanten overhoudt die met jou willen werken en met wie jij wilt werken.

Omdat er een doorlopende stroom aan leads ontstaat, vind je het ook niet erg om klanten af te wijzen die geen match zijn. Je agenda raakt dankzij je funnel toch wel weer gevuld met belafspraken.

Door ze vervolgens te spreken op de juiste manier (met het bijbehorende Diagnose Script) hoef je niet te verkopen maar stel je een diagnose. De conversie die mijn klanten halen met deze funnel is minimaal 25%. Het is gewoon een hele fijne manier om je expertise over te brengen en klanten aan je te binden.

Vervolgens is leadgeneratie van belang om de funnel van boven te vullen. Dit leer je door social media in te zetten; bijvoorbeeld Facebook Advertising of Linkedin. 

Let op: alle drie componenten moeten in orde zijn!

Als je je diensten goed hebt verpakt en je hebt je marketing op orde, maar je hebt geen model: dan draai je overuren in je business.

Heb je je diensten niet goed verpakt: dan verdien je niet genoeg.

Heb je je marketing niet op orde: dan heb je geen klanten.

 Y-as:

Prijs: Je wilt niet concurreren op prijs, dat is de ‘race to the bottom’. Je brand jezelf letterlijk op.

Waarde: Waarde die je klant krijgt in ruil voor zijn geld. Als je concurreert op waarde, dan maak je jezelf afhankelijk van de content die je aanbiedt.

--> Hoe meer content, hoe meer waarde.
Dit betekent dat je veel moet creëren, opzetten en onderhouden aan content.
De meeste ondernemers zitten op dat niveau.
(Ik zat ook op dat niveau met mijn Instagram programma in 2017 en het is nou niet bepaald een pretje om steeds weer te moeten creëren en alle content bij te houden).

Het probleem hierbij is dat je er veel tijd in moet stoppen en de content continu moet onderhouden en updaten.

Resultaten: Bovenin de pyramide los je een probleem op dat pijn doet. Daarom hebben mensen daar geld voor over. Veel geld. Als je levert op basis van resultaten, dan maakt het niet uit hoeveel content je in je programma stopt: het draait allemaal om de uitkomst: het resultaat.

De top van coaches, consultants en experts zit op dat niveau en verdient hierdoor minimaal een ton per jaar.

Vaak richten coaches en experts zich al op resultaten, maar brengen ze dat niet over in hun marketing en communicatie. Of ze brengen het niet op de juiste manier over, waardoor hun potentiële klanten niet begrijpen wat het traject waard is. En daardoor het geld er ook niet snel voor over hebben.

Gelukkig is dit te fixen en dit is wat ik dagelijks doe. Het is een fundament die goed moet worden neergezet. En zodra we eenmaal de expertise hebben verpakt tot een aantrekkelijk aanbod, dan wordt het allemaal een heel stuk leuker en makkelijker.

Waar zit jij nu in de pyramide? Stuur me een chatberichtje op Instagram ik ben benieuwd!

Klaar om hier meer over te leren?


Als deze vorm van opschalen je nieuwsgierigheid heeft gewekt en je bent op zoek naar een 'holistische aanpak' (want alleen dan kun je naar mijn mening groeien) vraag hieronder dan alvast
de gratis Online Opschalen Blueprint aan.

GRATIS ONLINE OPSCHALEN BLUEPRINT